• Med självtestning kan du testa ditt PK(INR)-värde när och var du vill

Leva med blodförtunnande behandling – träning

yogamatta

Regelbunden träning har en positiv effekt på hjärtat, kroppen och sinnet, och är ett viktigt verktyg för att bibehålla en hälsosam livsstil.

Träning kan även innebära fördelar för dina kolesterolvärden och blodfetter, men innan du påbörjar en träningsgren eller aktivitet bör du be din läkare om råd. Din läkare kan rekommendera ett elektrokardiogram (EKG) medan du tränar på ett löpband eller en träningscykel för att bedöma hur mycket ansträngning som är lämpligt för dig.

 

Människor med förmaksflimmer

Förmaksflimmer innebär att en viss del av hjärtat, det så kallade förmaket slår oregelbundet. Människor med förmaksflimmer kan uppleva oregelbunden puls, variation i pulsstyrka när de känner av pulsen på handleden med ett finger, och detta innebär att kroppen erhåller ett ojämt syreupptag när musklerna används vid fysisk ansträngning.

Forskning visar att lätt till måttlig aktivitet, till exempel att promenera regelbundet, kan vara bättre för människor med förmaksflimmer.

Mekanisk hjärtklaff

Om du har fått en mekanisk hjärtklaff kommer du att se förbättringar vad gäller exempelvis andfåddhet eller trötthet, och du kanske blir förvånad över hur snart du kan börja förflytta dig igen. Under vägledning av ditt hjärtrehabiliteringsteam kan en lämplig aktivitetsnivå fastställas.

Användbara tips om träning:

  • Bygg på träningens omfattning gradvis.
  • Välj en aktivitet som du tycker om!  Till exempel promenader, cykling, dans eller simning.
  • Överansträng dig inte: träna bara så pass att du känner dig varm och lätt andfådd.
  • Sluta träna om du känner dig sjuk, yr eller mycket andfådd.